Titlu

în dialog cu comunitatea

BIBLIOTECA OVIDIUS ÎŢI OFERĂ CE ARE MAI BUN: INFORMAŢIE UTILĂ, CELE MAI ATRACTIVE SPAŢII, BIBLIOTECARI CALIFICAŢI
VINO ŞI TE VEI CONVINGE!


Menu

marți, 9 decembrie 2014

Zaharia Stancu, cel exclus și reprimit

Semne de carte și biblioteci
Zaharia Stancu s-a născut în 1902 în localitatea Salcia,județul Teleorman, în Câmpia Dunării. După ce a abandonat școala la vârsta de 13 ani, a lucrat în diverse meserii până în 1919, când și-a continuat studiile de literatură și filosofie la Universitatea din BucureștiDupă ce a primit diploma de licență), a lucrat ca editor, a condus sau a colaborat la reviste precum Azi, Lumea Românească, Revista română, GândireaA fost recunoscut atât ca poet cât și ca prozator de valoare încă din perioada interbelică, în cercurile literare și de către publicul larg. Gloria și recunoașterea majoră le-a cunoscut însă după război, fiind promovat de puterea comunistă din rațiuni ideologice. Dar, mai târziu, a fost exclus din Partidul Muncitoresc Român, ca apoi să fie reprimit. A fost descris ca „intelectual de servici” al regimulu din cauza faptului că s-a manifestat oportun la adresa unor scriitori ca Howard Fast sau Boris PosternakÎn 1955 a devenit membru titular al Academiei Populare Române, după ce se afirmase deja plenar în viața politică, ca deputat în Marea Adunare Națională (1948-1952), imediat după proclamarea Republicii. În 1966, la un an de la instalarea la putere a lui Ceaușescu, Stancu a preluat, pentru al doilea mandat, șefia Uniunii Scriitorilor. A încetat din viață în 1974, la vârsta de 72 de ani.
Eu sunt Soarele tău
Eu sunt soarele tău și fără mine
Tu nu poți să trăiești.
Eu sunt aerul tău și fără mine
Tu nu poți să trăiești.
Eu sunt apa ta și fără mine
Tu nu poți să trăiești.

Eu sunt pâinea ta și fără mine
Tu nu poți să trăiești.
Eu sunt somnul tău și fără mine
Tu nu poți să trăiești.
Eu sunt...
Eu nu sunt nimica.
Nu sunt nimica.