Titlu

în dialog cu comunitatea

BIBLIOTECA OVIDIUS ÎŢI OFERĂ CE ARE MAI BUN: INFORMAŢIE UTILĂ, CELE MAI ATRACTIVE SPAŢII, BIBLIOTECARI CALIFICAŢI
VINO ŞI TE VEI CONVINGE!


Menu

miercuri, 10 decembrie 2014

Sriitorul interesat de lesbianism

Semne de carte și biblioteci
Pierre Louÿs (născut Pierre Félix Louis, la 10 decembrie 1870. A mai fost cunoscut și sub numele Pierre ChrysisPeter Lewys și Chibrac.
Estet rafinat, s-a format sub influența parnasianismului și a simbolismului. Opera sa este dominată de tema erosului păgân, sublimat ca valoare estetică, ca ideal al clasicismului elin, și de cultul perfecționării formale. A tratat și teme tabu ca lesbianismul.
Versurile sale sunt caracterizate prin somptuozitatea și precizia descrierilor de peisaje. A scris romane de inspirație antică de mare rafinament estetic și atmosferă galantă.
A purtat o intensă corespondență pe teme estetice cu Paul Valery și a scris și un jurnal personal. A fost editor al revistei simboliste La conque. A decedat în 6 iunie 1925, la vârsta de 55 de ani.
P. S. Din colecția noastră: Femeia și paiața (Brașov, 1992).

Lîna de aur (I)

Îi mîngîie o rază,-n întraurita oră,
Marmoreeana carne şi smocul flavescent,
E-un fior în orice deget al meu, adolescent,
Cînd îi atinge perii-ntr-un spasm de auroră.

Cînd istovită,-n perini se-afundă, blondu-i păr
Îi luminează gingaş întinsul pielii albe,-n
Timp ce mi se năzare că cel, mai puţin galben,
Al capului, i-adumbră suavii sîni; şi, făr’

De luciu, ochii-i lasă, în cearcăne,-ntre gene.
Căci perii ei crescut-au – şi,-n izul care,-alene,
Ridică-se din muşchiul cu pluş aurifer,

Simt galbena-nserare şi am un dor fierbinte
Ca,-n pace, devoţiunea-mi întreagă s-o ofer
Ei – ca o bizantină, unei icoane sfinte.    

Lîna de aur (II)  

Cînd degetele mele în caierele-ţi clare
Şi blonde, se-nfioară ca-ntr-un electric spasm,
Mă cred uriaşul unui leat vechi sau, poate, basm, 
Frîngînd cu mîna goală păduri cuaternare.

Cînd limba-mi ţi le-nnoadă între-ncleştaţii dinţi,
O altă nostalgie mă bîntuie-n narine:
Sorb, parcă,-ntreaga boare a algelor marine
Şi, verzi, varecii-i mestec sub stîncile fierbinţi.

Ci ochii-mi mari văzut-au ce gura mea adoră:
Un golf sau o lagună,-n fiori de auroră,
O horbotă, pe valuri, din stropi de aur fin,

Fulg vag uitat de mîna cea sacru-eteree
Ce-a plăsmuit din spumă şi soarele afin
Superbul trup şi carnea ta albă, Cytheree!